Simulation der Installation in der UnrealEngine
-scroll down for english text-
Weit in der Zukunft und nach einer umfassenden Katastrophe befindet sich ein Chor mit teilweiser Amnesie im Gespräch mit sich selbst und einem Cyborg darüber, woher sie kommen, wie alles wurde, und wohin sie gehen. Es ist nicht auszumachen, ob sie vor dystopischer oder futuristischer Kulisse stehen und wer hier eigentlich die Ausnahme von der Regel darstellt – Mensch oder Cyborg? Hat das Ende vielleicht schon stattgefunden? Haben wir Eiszeit oder Krieg? Wo waren wir am letzten Tag? Der von eingespeicherten Erinnerungen geplagte Cyborg sucht nach Antworten und auch der Chor ringt um seine Verfassung. Aus seinem trüben Gedächtnis erheben sich Fragmente, Heimsuchungen, individuelle wie kollektive Erinnerungen an echte Ereignisse:
Revolutionen, Telefongespräche, alltägliche Streits, Pogrome, Volksaufstände. Plötzlich finden sich beide in der wüsten Kultur- Landschaft einer verlassenen und zerfallenen Opernbühne wieder und der Chor meint endlich zu wissen, wer er sei: ein wütender Fischer- Chor mitten in einer Grand Opéra mit stummer Hauptdarstellerin, die 1830 eine Revolution und die Gründung Belgiens ausgelöst haben soll. Im Angesicht dieser großen Momente stellt er die Frage: Wohin mit all diesen historischen Wendepunkten und utopischen Sehnsüchten angesichts der Trümmer und des Scheiterns?
Ursprünglich sollte die Uraufführung der Oper OPERA, OPERA, OPERA! REVENANTS & REVOLUTIONS von Eloain Lovis Hübner (Komposition) und Thomas Köck (Text) bei der Münchener Biennale 2020 Premiere feiern und danach auch auf dem Spielplan der Oper Halle stehen. Beides musste aufgrund der COVID-19 Pandemie Gründen ausfallen.
Das Regieteam rekonstruiert für “opera und ihr double” aus den Hinterlassenschaften und Trümmern dieser Geisteroper eine immersive begehbare Installation als Reise in eine Gegenwart, in der Zukunft vermeintlich nur als Katastrophe denkbar erscheint.
Fotos: Stefan Bischoff
An operative installation based on texts and music after OPERA, OPERA, OPERA by ThomasKöck and Ole Hübner.
Premiere 16.3.2022, Munich Biennale for New Music Theater
Direction and animation: Michael v. zur Mühlen, Space and set: Martin Miotk, Camera and editing: Stefan Bischoff, Sound concept: Hauptmeier | Recker, Sound engineer: Michael Leverkus, Dramaturgical preparation: Kornelius Paede
With Michael Taylor Cyborgparze, Robert Sellier A soft voice, Michael Zehe An older deep voice, Philine Götz, Miriam Knackstedt A hologram; Halle Opera Choir, Halle Opera Children's and Youth Choir, Staatskapelle Halle, Musical direction: Michael Wendeberg
Composition and libretto commissioned by the City of Munich for the Munich BiennaleCoproduction of the Munich Biennale with Halle OperaMDR KLASSIK production of excerpts from the opera, September 2020 in Halle.
Far in the future and after a severe catastrophe, a choir with partial amnesia is in conversation with themselves and a cyborg about where they came from, how everything became, and where they are going. It is impossible to tell whether they are standing against a dystopian or futuristic backdrop, and who is actually the exception to the rule here - human or cyborg? Has the end perhaps already taken place? Are we in an ice age or at war? Where were we on the last day? The cyborg, plagued by stored memories, searches for answers and the choir also struggles to find its constitution. Fragments, hauntings, individual as well as collective memories of real events rise from his murky memory: Revolutions, telephone conversations, everyday quarrels, pogroms, popular uprisings. Suddenly, both find themselves in the desolate cultural landscape of an abandoned and decaying opera stage, and the chorus finally thinks it knows who it is: an angry fishermen's chorus in the middle of a Grand Opéra with a mute leading lady, said to have sparked a revolution and the founding of Belgium in 1830. In the face of these great moments, he asks the question: where to put all these historical turning points and utopian aspirations in the face of rubble and failure?
Originally, the premiere of the opera OPERA, OPERA, OPERA! REVENANTS & REVOLUTIONS by Ole Hübner (composition) and Thomas Köck (text) was to have its premiere at the Munich Biennale 2020 and then also be on the repertoire of Oper Halle. Both had to be cancelled due to the COVID-19 pandemic.
For "opera und ihr double", the directorial team reconstructs an immersive walk-in installation from the legacies and debris of this ghost opera as a journey into a present in which the future supposedly only seems conceivable as a catastrophe.